Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Hanoi

Goooooood Morning Viiiiieeetnam...vandaag hebben we een city tour gepland. Die begint bij het mausoleum van Ho Chi Minh. We hebben geluk, het lichaam van Ho Chi Minh gaat ieder jaar twee maanden naar Moskou voor onderhoud, het wordt dan weer gebalsemd en dan is het mausoleum dicht. Eergisteren was dat ook nog het geval, maar gisteren is blijkbaar het lichaam terug gekomen dus vandaag is het mausoleum weer open. Het is er erg druk, aangezien de openingstijden beperkt zijn tot een paar uur in de ochtend. Maar op zich zijn we redelijk snel door de bewaking en kunnen we naar binnen. Stil staan is er niet bij dus er gaat een gestage stroom van mensen langs de baar. Toch is het indrukwekkend om het lichaam van Ho Chi Minh te zien liggen. De bewaking ziet er op toe dat alles netjes volgens richtlijnen verloopt: in rijen van twee langs de baar af, zonnebrillen en petjes cq hoeden af en niet praten. Buiten maken we nog wat foto's en maken nog net de wisseling van de wacht mee. Na het mausoleum lopen we door naar het presidentielepaleis dat voor officiele doeleinden wordt gebruikt. Hier kunnen we alleen aan de buitenkant een foto maken, daarna gaan we via de garage waar drie auto's staan die Ho Chi Minh heeft gebruikt, tentoon gesteld naar de paalwoning van Ho Chi Minh. Hier heeft hij zijn laatste levensjaren doorgebracht. De inrichting is super sober bijna spartaans. De volgende stop is het Volkenkundigmuseum met een informatieve tentoonstelling over de volken van Vietnam. Voor ons ook een goede voorbereiding op de stammen die wij in de komende dagen gaan bezoeken. In het restaurant genieten we van echte Vietnamese loempia's. Heerlijk. Over de temperatuur hebben we geen klagen, 30 graden en niks benauwd. De volgende stop is de tempel van de literatuur. Dit is het oudste bouwwerk van Hanoi, opgerichtin 1070 ter ere van Confucius, u wel bekend:-). Er lopen veel studentes rond en een paar dames willen graag met ons op de foto en weten waarom wij naar Vietnsm zijn gekomen. Aangezien hun Engels minimaal is, springt de gids bij voor een vertaalsessie. Het is werkelijk een prachtige tempel. We hadden ze gisteren al gezien en vandaag moeten wij er dan ook aangeloven, we gaan een ritje met de riksja maken door de oude Franse wijk. We komen ook nog even door het straatje met de tempel en het schooltje dat we gisteren hebben bezocht. Op zich is het wel een belevenis maar dat heeft meer met het chaotische verkeer te maken. Vaak zit is er geen cm ruimte meer tussen de riksja en een passerend brommertje of auto. Aan het einde vsn de rit blijkt dat ons programma gewijzigd is, ipv 's avonds naar het waterpoppentheater te gaan, gaan we einde van de middag. Eerst gaan we nog via de The Huc (Zonnestraalbrug) naar de Thap Rua Pagoda of schildpadtoren, gebouwd ter ere van een bovennatuurlijke gebeurtenis die hier in de 15e eeuw heeft plaats gevonden. Buiten de pagode zitten een aantal oude manndtjes een Chinese schaakvsriant te spelen. Erg grappig om te zien. Dan is het tijd voor het waterpoppentheater Tang Long. Het is de locatie van Vietnam om een voorstelling van het traditionele waterpoppen theater roi nuoc bij te wonen. Op zich is het wel grappig, maar het zicht op de voorstelling is erg slecht en als we dit hadden moeten missen, dan hadden we echt niks gemist. Maar dat is onze bescheiden mening. Dan zit ons dagprogramma er op. We gaan terug naar het hotel. Morgen gaan we Hanoi achter ons laten en gaan we 's avonds met de trein richting Loa Cai, dit ligt tegen de Chinese grens aan. Mogelijk hebben we de komende dagen geen verbinding, maar we hopen snel meer foto's en een nieuw verhaal te kunnen plaatsen.

Nancy

Zoals jij het schrijft beleef ik het gezellig mee!
Klinkt goed wat jullie zien & doen. Geniet er van.

Groet,
Nancy

Diane

Weer een leuk reisverslag, ben benieuwd naar de bijbehorende foto s. Zo te lezen gaat alles naar wens. Rusten jullie ook nog wat uit? Kijk alweer uit naar het vervolg van jullie reis. Groetjes van ons

Dorine

Super om jullie belevingen zo te volgen!! Geniet ervan en op deze manier kunnen we toch een beetje met jullie mee genieten!

Sandra

Super gaaf zeg!
En dit is nog maar het begin.
Het is gewoon verslavend om jullie om deze manier te mogen "volgen". Ohhhhh... en er komt nog véél meer!!!
Hartstikke leuk en interessant dat ik zo min of meer mee kan "liften" met jullie vakantiebelevingen.
Een nu al trouwe Reislog-fan.

Sandra Need (Tuuffertje)