Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Angkor Wat en andere indrukwekkende tempels

Gisteren, 27 nov., hebben we het deel in Vietnam afgesloten. Om iets voor half negen zaten we in de auto op weg naar Ho Chi Minh airport. We zijn nog maar net onderweg wanneer onze chauffeur op de rotonde richting Phan Thiet de afslag mist en zodoende tegen het verkeer inrijdt. Nou moet ik er wel bij vermelden dat de bewegwijzering een T-splitsing belooft en je krijgt een rotonde....maar goed de chauffeur zorgt dat hij weer in de juiste rijrichting staat en zet zijn auto aan de kant. Hij moet even de politie laten weten dat hij per abuis op de rotonde verkeerd is gereden. Wij hadden de agenten nog niet eens zien staan, dus we waren al verbaasd en nu toch ook benieuwd. Na een min. of vijf komt de chauffeur teruggerend en we kunnen verder. Op de vraag of hij een boete heeft gehad is het antwoord: no, black money! En zo gaat dat hier in Vietnam, je spekt gewoon de prive-huishoudkas van de politieagent en dan hebben we het verder nergens meer over. De transfer duurt deze keer vier uur en om 12.30 uur zijn we op het vliegveld. Check in is pas om 14.00 dus eerst maar even lunchen. Na de check in drinken we nog een heerlijk kopje koffie en dan is het zover: flying to Cambodia...... We vertrekken keurig op tijd. Het vliegveld van Siem Reap is klein, maar erg leuk. Gelukkig is het niet meer al te warm...33 gr. om 17.30 dus dat beloofd wat de komende dagen :-):-) Nadat we de spullen op de hotelkamer hebben neergezet, gaan we met de tuk tuk (het Cambodjaanse woord is anders, maar iedereen heeft het over tuk tuk) naar Pub Street waar we snel wat eten en weer terug gaan naar het hotel. We leggen onze spullen klaar en liggen vroeg in bed. En dan loopt vandaag om 04.00 uur de wekker af. Je moet er wat voor over hebben als je wat wilt zien;-). Om 04.45 vertrekken we naar Angkor Wat. Het is nog goed donker buiten en toch is er al veel bedrijvigheid buiten. Helaas moeten wij bij de kassa van de toegangskaartjes terug naar het hotel. Ik had een mouwloos polootje aan, maar dat mag niet. Wanneer je de tempels bezoekt is het de bedoeling dat je toch wel enigszins gekleed bent oftewel een polo met mouwtjes aan hebt. Uiteindelijk zijn we dan bij de ingang van de wereldberoemde tempel, maar we zien niets anders dan een strakke heldere sterrenhemel. Maar zodra we bij de vijver komen die voor het bouwwerk ligt, zet de dagenraad in. Onze gids brengt ons naar een punt van waar we alle vijf de torens van de tempel kunnen zien. Er staan en zitten al wat mensen, maar qua drukte valt het nog wel mee. 10 min. later is het een heel ander verhaal en staan we helemaal omsingeld door andere vroege vogels die ook de zonsopgang willen zien. Langzaam maar zeker worden de countouren van de tempel zichtbaar. Om 06.20 is de zon nog niet volledig op, maar de Angkor Wat is al in zijn volle glorie zichtbaar. Het was vroeg dag, maar zeker de moeite waard. Nu het nog vroeg is, gaan we meteen Angkor Wat zelf bekijken. Op deze manier zijn we de grote drukte voor. De tempel is echt prachtig. Men is flink met restauratiewerkzaamheden bezig. Om iets over half acht gaat de (vrij stijle) trap open die toegang geeft tot de middelste en belangrijkste toren, ook wel het centrale heiligdom genaamd. Het uitzicht over complex van Angkor Wat is heel mooi. Als we de toren bezichtigd hebben gaan we terug naar het hotel. Onderweg terug naar de auto komen we echt een hele stroom bezoekers tegen en zijn we blij dat we er vroeg bij waren. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar een 35 graden en dat om half negen.... Na het ontbijt, dat er wel in gaat, gaat het programma voor vandaag weer verder. Om 11.00 uur worden we opgehaald en gaan we naar Prasat Kravan. Deze tempel is van begin 10e eeuw en is gewijd aan Vishnu. Het is een kleine tempel en ook hier is men aan het restaureren. Vervolgens rijden we naar Banteay Srei oftewel Vrouwencitadel. Deze wat afgelegen tempel stamt uit de tweede helft van de tiende eeuw en is uit roze zandsteen opgetrokken. Ook heeft de tempel prachtig gedetailleerd beeldhouwwerk. Anders dan de meeste andere gebouwen in Angkor is dit geen koninklijke tempel, maar het is net zo imposant. Na dit bezoek is het lunchtijd. Bij deze tempel is naast de souvenirkraampjes ook een restaurantje waar we een heerlijke Cambodian style lunch geserveerd krijgen. Volgende halte is een lokale familie die palmsuiker maakt. De gids legt ons de hele procedure uit en ook leert hij ons hoe we het verschil tussen een manlijke en vrouwlijke palmboom kunnen zien. Verder legt hij ons een beetje het dagelijkse leven van deze mensen uit en hoe ze wonen. Daarna rijden we door naar East Mebon. Deze tempel, uit 952, is gebouwd door dezelfde koning die ook Pre Rup heeft gebouwd. In zijn gloriedagen kon deze tempel alleen per boot worden bereikt, maar tegenwoordig gaat dat gewoon via de weg. Pre Rup dateert uit 961 en heeft qua bouwstijl veel overeenkomsten met East Mebon. Deze tempel wordt geassocieerd met het feit dat men hier crematieplechtigheden hield. Wat de eigenlijke functie van deze tempel is, is echter niet duidelijk. Mooi om te zien zijn ze igg. wel. Na Pre Rup gaan we naar Ta Prohm. Deze tempel is bij de meesten bekend als de tempel uit de film Tombraider met Angelina Jolie. Deze tempel dateert uit de 13e eeuw en is eigenlijk in de staat gehouden zoals de ontdekkers van Angkor de tempels destijds hebben aangetroffen. Het meest bijzondere is toch wel dat bij deze tempel bomen op de tempel groeien. Prachtig om te zien, maar voor het bouwwerk ansich is het natuurlijk catastrofaal. Her en der is men met restauratie bezig, hetgeen echt een haast ondoenlijke opgave is. We gaan terug naar Pre Rup. Het is inmiddels 17.00 en wederom beklimmen we de stijle trappen naar het hoogste punt. Na de zonsopkomst moeten we natuurlijk ook de zonsondergang meemaken. En met ons velen. De zonsondergang gaat vrij vlug en om 17.35 is hij helemaal onder. Geweldig! Dan zit het erop voor vandaag en gaan we terug naar het hotel. Het lijkt wel of heel Angkor leegstroomt. Het was een lange maar indrukwekkende dag. Al die bouwwerken, wat er dan nog van over is. Met recht staat dit gebied op de lijst van wereldwonderen. En gelukkig hadden we vandaag last van Nederlandse luchten, niet dat het regende, maar de dikke wollige wolkenvelden zorgden zo nu en dan voor verkoeling door even voor de zon te gaan liggen:-):-):-)   Na een heerlijk verfrissende douche gaan we wederom met de tuk tik naar Pub Street, waar we een lekker hapje eten. Morgen kunnen we igg. uitslapen tot 07.00 uur.