Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Chong Kneas en nog een keer Angkor

Na het ontbijt is het spullen pakken en op pad. Eerste bestemming is het drijvende vissersdorp Chong Kneas op het Tonle Sap meer. Dit is het grootste zoetwatermeer van ZuidOost Azie. In het drijvende dorp maken we een stop bij de viskwekerij (meerval) en krokodillenkwekerij. Er wordt ook hier best wel bij de toeristen gebedeld voor geld en ze zetten net als in Vietnam graag kindjes in. Als het maar geld oplevert.   Terug in Siem Reap krijgen we een rondleiding in werkplaats waar men gehandicapte mensen opleidt tot handwerker. Dat kan zijn beeldhouwen, houtsnijwerk, beschilderen van zijde etc. De producten die men maakt worden in de winkel verkocht. In tegenstelling tot de fabriekjes annex winkels die wij tot nu toe hebben gezien worden wij hier niet meteen gestalkt door een verkoopster, maar kunnen we op ons gemak rondkijken. Het scheelt natuurlijk dat deze werkplaats door de overheid gesteund wordt. Daardoor heb je een goede kwaliteit tegen een goede vaste prijs.   Vervolgens gaan we weer naar Angkor. Naar Phnom Bakheng om precies te zijn. We zouden hier gisteren de zonsondergang bekijken, maar men laat maar 300 personen toe op de top en gezien het feit dat mensen hier soms al vanaf drie uur 's middags boven op de tempel zit te wachten is de kans dus klein dat je erbij bent. Maar nu is het rustig. De tempel is gebouwd op een lage heuvel die 67 m boven de vlakte uitsteekt en is gebouwd ter ere van de hindoegod Shiva. Phnom Bakheng is een van de oudste tempelbergen van de regio. Het is een aardige klim naar boven. Gelukkig is het pad omgeven door een bosrijk gebied waardoor we veel schaduw hebben. Om de top te bereiken moeten we even een hele stijle trap op. In de Alpen zou de hellingsgraad donkerzwart krijgen:-):-). Het uitzicht is schitterend. We zien Siem Reap liggen, het vliegveld en ook Angkor Wat. Ook op deze top is een scene uit de film Tombraider opgenomen. Via het olifantenpad gaan we weer naar beneden begeleidt door het eentonige gezang van de krekels. Met tijd en wijle is het gesjerp van deze beesten bijna oorverdovend en het klinkt als een fluitketel met kokend water, een lekker eentonige fluittoon.   Na de lunch, we hadden uitzicht op Angkor Wat, bezoeken we Angkor Thom - hetgeen Khmer is voor Grote Stad -  gesticht in de 12de eeuw. Via de zuidpoort gaan we de stad binnen. En wat een toegangspoort...... Alle vier de centrale toegamspoorten zijn versierd met vier boeddhahoofden die naar de vier windstreken kijken. Men gelooft dat ze de allesziende en alwetende bodhisvattva Avalokitesvara voorstellen.   De beroemdste ruine van deze stad is Bayon gelegen in het hart van Angkor Thom. Deze symbolische tempelberg telt drie verdiepingen en omvat 54 torens met daarop meer dan 200 enorme, mysterieuze bezichten. Het is een prachtig gezicht. Ook deze tempel wordt flink gerestaureerd. De galerijen rondom de tempel zijn voorzien van basreliefs die de alledaagse taferelen en veldslagen, vooral tegen de Cham, voorstellen.   Via Phimeanakas, een tempel uit het begin van de 11e eeuw, lopen we naar Baphuon. Deze tempel van midden 11e eeuw is gelegen binnen de paleismuren. Helaas is de tempel erg door de tijd getekend, maar hij is nog steeds indrukwekkend. Vervolgens lopen we door naar het olifantenterras en het terras van de leprakoning.   Na het bezoek aan Angkor Thom gaan we naar Preah Khan. Ook dit is een koninkljjke stad en is 700x800 meter groot en ook hier heeft de tijd zijn werk gedaan en zijn veel gebouwdelen ingestort. Her en der groeit er een boom uit de muur. Toch zijn er nog best nog wel wat dingen goed bewaard gebleven als muuretsen en sommige beelden. Wederom worden we getrakteerd op een fluitconcert van de krekels. Wat kunnen die beesten een herrie produceren:-):-)   Als laatste gaan we nog een keer naar Angkor Wat om deze in het licht van de ondergaande zon te aanschouwen. Het is een plaatje om te zien en zeker de moeite waard geweest.   Een erg indrukwekkende dag is dan zo waar weer ten einde. 's Avonds gaan we een laatste keer met de tuk tuk naar Pub Street om daar een hapje te eten. Terug in het hotel is zorgen dat de koffers weer klaarstaan. Morgen vertrekken we naar Phmom Penh, de laatste bestemming van onze vakantie.

Diane

Wederom een goede impressie van jullie geweldige reis. Mooie foto ook op fb. Op naar de laatste fase, geniet er nog even van

Antonia von Vignau

Geweldig hoe jullie ons op de hoogte houden van jullie ervaringen. Boeiend geschreven, we leren elke keer weer iets nieuws......! Geniet van de resterende vakantiedagen!

Riekie

Prachtig allemaal, wat een mooie reis!