Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Hanoi part 2

Vandaag gaan we Hanoi achter ons laten, onze spullen zijn ingepakt en staan zo goed als klaar voor vertrek. Ook vandaag hebbeb wij enigszins uit kunnen slapen, wat op zich wel prettig was. Gisteravond hebben we nog lekker in de lobbybar een groene thee en een capuccino gedronken, beetje skypen met het thuisfront. En dan denk je steeds wat ruik ik toch....zitten ze aan het tafeltje tegenover ons gewoon een sigaar te roken. Zijn wij natuurlijkin Nederland helemaal  iet meer gewend met het anti-rookregime dat wij voeren. In Vietnam mag je dus nog wel gewoon binnen roken.   Na het ontbijt een laatste check door de hotelkamer en off we go. Het is niet echt spitsuur, dat verschil merken we wel met gisteravond toen wij van het poppentheater terug kwamen, Hanoi traffic op zijn best:-):-). Maar het is natuurlijk nog steeds superdruk en een georganisdererde chaos van jewelste. Wij zouden niet weten wat de mensen hier moesten doen zonder claxon, men zou wellicht diep ongelukkig worden;-). Vandaag hebben we nog wel wat dingen rondom Hanoi op het programma staan. Via het noorden rijden wij de stad uit naar Duong Lam. Dit is een oud  nog vrij autheniek stadje. Het ligt zo'n 60 km van Hanoi af en de rit duurt ca. een uur. Onderweg zien we veel trouwerijen. Afgezien van het feit dat het wedding season is, is het vandaag ook 11-11-11, een speciale datum die dus erg intrek is en wellicht ook gemakkelijker te onthouden:-). In Duong Lam lopen via de tempel naar een lokale familie waar we op de fiets stappen en wij een korte fietstour door de omgeving maken. Overal ligt rijst en voer voor de buffels te drogen. Iedere familie heeft zijn eigen plekje dwz je ziet hele stukken met te drogen rijst liggen met steeds een opening stukken twee rijstvlakken in, zo weet men precies dit is van mij en dit is van jou. Tijdens de fietstour bezoeken we wederom een tempel, alhoewel er een verschil is tussen een tempel en een pagode, lijkt het voor ons allemaal op elkaar. Toch es vragen waar het hem in zit....dan stoppen we nog bij een waterbron die vroeger ingebruik was door lokale bevolking voor als ze onderweg waren en dorst hadden. Het water is super helder en kan geronken worden, maar dat hebben wij niet gedaan. Via dezelfde route gan we weer terug naar de plek waar we de fietsen hebben opgehaald. Daar gaan we ook lunchen: huisgemaakte pompoensoep, gefrituurde aardappel (lijkt qua vorm wat op friet), loempiaatjes, warme tomaatjes gevuld met gehakt, warme koolsaladeachtig iets, gegrilde stukjes varkensvlees en gestoomde rijst. Het smaakte voortreffelijk. De Chua Thay pagode (Meesterpagode) ligt westelijk van Hanoi en is gewijd aan de Thich Ca of de Sakyamuni Boeddha. Deze pagode is beroemd om zijn meer dan 100 religieuze beelden waaronder de twee grootste van Vietnam. Deze zijn gemaakt van leem en papiermache en wegen elk ruim 1000 kg. In de pagode zit een groep lokale dames in diverse leeftijdscategorieen op ritmische wijze een tekst op te lezen, het is  og net geen zingen en het komt zowaar hypnotiserend over dan wel krijg je er een tranceachtig gevoel van. Het is een mooie pagode. Buiten lopen we nog naar ee  kleinere tempel en als we bij het meer nog even de omgeving staan te genieten, komen er een aantal meisjes aangelopen. Die vinden die buitenlanders met die camera's wel interessant. En met een hoop gegiebel en schatergelach zijn er een paar dametjes zo stoer om te vragen hoe het met ons gaat en hoe wij heten. Verder rijkt de kennis van de Engelse taal niet. Wel is heel snel duidelijk dat de dames op de foto willen en er wordt dan ook uitgebreid geposeerd. Hilariteit ten top als de resultaten bekeken worden en dan hup weg zijn ze op weg naar een nieuw leuk iets om te doen.   Na de pagode gaan we naar het zijdedorp Van Phuk. Hier bezoeken wij kort een zijdeweverij. Natuurlijk kunnen we in de shop iets kopen. De lange jurken die wij hebben gezien zijn prachtig, maar in Nederland trek je die toch niet zo snel aan en dat is dan ook weer zonde, los van het feit dat Marco zo'n jurk helemaal niet staat :-):-):-):-) We maken nog een rondje in het dorpje, lopen even over het lokale marktje (de Woenselse markt heeft toch net wat meer keuze;-)) en dan gaan we terug naar Hanoi voor de nachttrein. Eerst worden we bij het waterpoppentheater afgezet, het is dan 17.00 uur. Wijhebben tot 19.45 uur ter vrije besteding om nog wat te kopen en te eten. Nou loop je niet direct warm voor de spullen die overal worden aangeboden. Tassen, schoenen, telefoonhoesjes, -covers, portemonnees van alle bekende merken liggen hier voor het oprapen. Schoenwinkeltjes/-stalletjes bij elkaar, de brillenwinkeltjes bij elkaar etc.etc. En dan sta je nog even op het kruispunt voor het poppentheater te kijken, zit daar in eens een klein meisje op de stoeprand door haar hurken in hhar blote billetjes en voor je bedenkt van heee...staat het op,  plasje is klaar,  broek omhoog, even het shirtje goed instoppen en dan huppelt het vrolijk weg. Ja als je moet, dan  moet je natuurlijk :-) We eten bij het CityeView restaurant met uitzicht op een lekker druk kruispunt, het Hoan Kiemmeer dat hier midden in de stad ligt en de Zonnestraalbrug met bij behorende pagode. Na het eten is het killing time, het is 17.45 en we worden pas om 19.45 opgehaald voor onze transfer naar het station. We drinken nog iets in het Little Hanoi eetcafe en lopen  nog een laatste keer door het Franse kwartier. Op het station is het best wel druk, de wachtruimte zit afgeladen vol met Vietnamezen, die ook op hun trein wachten. Het zit, hangt, ligt, staat en slaapt...het is erg benauwd. Wij worden naar een luxere wachtkamer gebracht met grotere en mooiere stoelen, maar benauwd blijft het. Dan kunnen we naar de trein. En dan zijn we toch maar wat blij met onze  nieuwe koffers die voorzien zijn van vier wieltjes, dat sleept toch een stuk prettiger. We hebben een private cabine, oftewel we zitten met zijn tweetjes in de couchette. Best wel prettig met die koffers, heb je toch nog wat ruimte. Moderne seinen hebben nog niet echt hunintrede gedaan hier, seinen gebeurd  nog ouderwets met een olielamp. En ook dat werkt nog steeds goed.   We vertrekken op tijd en nadat we even snel de tandjes hebben gepoetst gaan we slapen. Op zich vrij op tijd (22.00) maar het reveille staat voor 05.00 uur gepland dus ja dan wil je wel.

Diane

Hey luitjes, leuk verhaal weer. Het wordt hier nu echt frisser, ondanks dat de zon schijnt. Kan me al niet meer voorstellen hoe benauwd voelt. Veel groetjes en een lik van rubio

Helga

Hi Tamara en Marco, leuk om al jullie belevenissen te lezen. Samen de foto's geeft 't 't idee dat ik 'n beetje meereis. Was net nog op de Woenselse Markt en heb ze de groeten gedaan van jullie ;-)). Benieuwd naar alle volgende verhalen. Geniet!

Pa & Ma

We hebben de fruitkraam ingelicht over jullie reis. DE verse mevrouw uit Helmond is je emailadres kwijt, misschien kun je 't opnieuw sturen, andres geef ik 't wel. Tinus is aan 't piepen en hier is 't 'n kleine wereld. Liefs en groetjes.