Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Bac Ha - de zondagmarkt

Allebei hebben we heerlijk geslapen, naast een super internetverbinding hebben ze ook hele goede bedjes. En dan dat uitzicht....schitterend. De spullen staan weer klaar en na het ontbijt vertrekken wij naar Bac Ha voor de zondagmarkt. Een trip van 120 km die zo'n 2 - 2,5 uur duurt. Eerst over de pas naar beneden naar Lao Cai en dan door via de andere kant naar Bac Ha.   Door de week is dit dorp schijnbaar erg desolaat, maar op zondag stroomt het centrum vol met mensen die in de omrinende bergen wonen. Veel tribal people komen hier naar toe om hun handelswaar aan te bieden, maar ook om zelf de nodige dingen te kopen. De weg naar het dorp is schitterend, onderweg stoppen we een keer om wat foto's te maken van de laatste rijstvelden die geoogst worden en passeren we thee- & bananenplantages. Ook rijden we een stukje parallel aan China. Best grappig als je daar zo over nadenkt. Het is inmiddels 11.00 uur wanneer we op plaats van bestemming zijn. We worden bij het hotel waar we naderhand gaan lunchen afgezet en kunnen van daar naar de markt lopen. Het is echt super druk en vooral ook erg kleurrijk. Het zijn voornamelijk de Bloemenhmong die in het oog springen met hun klederdracht, erg mooi!   Je kunt letterlijk alles op de markt krijgen, stoffen, kleding, etenswaren, wierook, de plastic slippers waar je iedereen op ziet lopen en ook levende dieren worden als handel aangeboden: kippen, eenden, vissen, biggetjes, puppies en waterbuffels. Als wij op dat stuk aankomen wordt er net een biggetje bij zijn achterpoten opgetild om in en zak voor verder vervoer gestopt te worden. Dan weet je meteen weer waar de uitdrukking gillen als een mager varken vandaan komt. Eigenlijk wil je er niet bij na denken wat er verder met de beesten gebeurd, want uiteindelijk is alles voor de consumptie (ja ze eten hier ook honden), maar het ligt hier natuurlijk net even wat anders dan bij ons. Al met al is het leuk om even op de markt rond te struinen en ook om even bij de eettentjes te kijken waar de localen zitten te eten. Het ziet er niet uit wat er in de pannen zit en op de borden ligt, maar het ruikt best wel lekker. En nee we hebben ons er niet aan gewaagd:-). In het hotel genieten wij van onze lunch, er zitten weer loempiaatjes bij en die zijn superlekker. Na de lunch gaan we terug naar Lao Cai. We stoppen kort bij een theeplantage en in LaoCai stoppen we bij de Chinese grens. Het voelt een beetje als destijds met Oost- en West-Berlijn, alleen is het nu vanuit Vietnam naar de Chinezen gluren:-). Onze tour guide staat bij een straatverkoper iets te eten, het blijkt tofu-ijs te zijn.  De verkoper vraagt of ik (Tamara) ook wat wil, maar ik sla in eerste instantie af. Uiteindelijk wordt ik getrakteerd op een tofu-ijsje: gecrushte ijsblokjes waar plakjes tofu op worden gelegd en waar een drankje overheen wordt gedaan. Dat moet je even mixen en dan oplepelen. Smaakte best goed.   Na deze stop gaan we naar een hotel vlak bij het station, daar krijgen we een ruime kamer om wat uit te rusten, op te frissen etc. voor wij worden opgehaald. Kunnen we even de foto's uploaden en wat verhaaltjes schrijven. Rond een uur of zes gaan we eten. De gids had een restaurantje aanbevolen en dat hadden snel gevonden. Het zag er wel wat shabby uit, maar okee....oh en ze bleken er geen Engels te spreken. Gelukkig was de kaart toch wel in Engels, maar erg goed snappen deden ze het daar niet. Dus ja dan maar aanwijzen wat je wilt. De vraag of er rijst bij het gerecht werd geserveerd bleek toch erg hooggegrepen voor de meisjes van de bediening, dus wij bestelden maar gewoon en wachtten af. Er zat dus geen rijst bij en dat wilden wij toch wel graag. Het duurde even voor ze doorhadden wat we wilden en uiteindelijk kwam daar ook de rijst. Het smaakte voortreffelijk.   Om half acht worden we opgehaald door de gids en lopen we naar het station. Op de vraag of we goed haddeb gegeten antwoorden wij ja, maar je had wel es mogen vertellen dat er geen Engels werd gesproken. Waarop de gids ons weer gek aankeek. Bleek dat we in een ander restaurantje hadden gegeten dan wat hij bedoelde. Ach ja, het heeft goed gesmaakt en dat is het belangrijkste.   Om 20.00 vertrekken we naar Hanoi. Ook morgen is het weer op tijd opstaan: 04.30 uur.....slechts. Je moet er wat voor over hebben:-).

Nancy

Wat een leuke verhalen weer!!!
Geniet er van.

Groeten,
Nancy

Anouk

Jeetje wat een ervaringen allemaal, super!! beetje jaloers ben ik wel, maar het is jullie gegund natuurlijk!!

Leuk al die verhalen en foto's, geniet er nog van!!

Groetjes Anouk

Diane

Gaaf zeg, zo dicht bij china. Klinkt allemaal weer erg leuk. Blij te horen dat jullie je niet vervelen, haha. Dat vroege opstaan herken ik, ga er ook iedere nacht even uit, lekker naar buiten en 10 minuten later weer onder het dons. Hoop snel weer op een verhaal van jullie

Irene

Ja hoor, ik zeg feest van herkenning! Bij de markt in Bac Ha stonden wij tot aan onze enkels in de modder! Gave foto's ook! Have fun en de groeten!

Karin

Wat een schitterende reis. Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd. Het is echt een andere wereld, waar jullie nu zitten.
Complimenten voor de mooie foto's, prachtig!
Geniet er verder van, veel plezier verder!

Groetjes,
Karin