Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Hue de vroegere keizerlijke hoofdstad van Vietnam

Om 08.30 worden we door onze gids opgehaald voor het dagprogramma. In eerste instantie kwam Mr Nam een beetje stug cq streng over maar het tegendeel blijkt waar. Het is echt een hele goede gids die heel veel kennis van zaken heeft. Vannacht heeft het blijkbaar flink geregend, maar daar heb ik in ieder geval niks van meegekregen. Gelukkig is het droog als wij op pad gaan. Temperatuur is goed, eigenlijk is het weer een feest van herkenning: lekker warm en benauwd, Singapore all over again:-). In de lift naar beneden valt meteen het kleed met Good Morning op, zouden ze voor elk dagdeel een ander tapijt hebben dan....we zullen zien. We beginnen met een tochtje over de Parfumrivier met een drakenboot. De vaar wind voelt lekker verkoelend aan. De Parfumrivier dankt zijn naam aan het feit dat vroeger de vrouwen hier het gras dat langs de rivier groeide afsneden, liet drogen en er een soort shampoo van maakte die heerlijk bleek te ruiken. Inmiddels is het gras verdwenen, maar de naam is gebleven. We gaan aan wal bij de Thien Mu Pagode - Pagode van de Hemelse Dame. Deze pagode is de eerste Boedistische pagode in Zuid Vietnam en is gesticht in 1601. De pagode wordt gedomineerd door een 7-verdiepingen tellende, achthoekige toren de Thap Phuoc Duyen - Toren van de Blijdschapsbron. De pagode is heel mooi en er wonen nog steeds monnikken die vanaf hun achtste levensjaar hier komen om het Boedhisme te bestuderen. Ze hebben een vaste dagindeling die al om 03.30 uur begint en om 21.30 uur eindigt. Ook vandaag is het marktdag en brengen we een bezoek aan de Dong Ba markt. Dit is een populair locaal winkelcentrum. De kramen zijn helemaal volgestouwd met handelswaar varierend van fruit, groenten en vis tot kleding, schoenen, speelgoed en cosmetica. De airco heeft dan toch even zijn tol geeist, Marco is zo snotterig als wat. Ik had het meteen in Singapore, maar nu is Marco aan de beurt. Op de boot had onze gids al op diverse drukpunten in en rond het gezicht wat helende muntachtige olie aangebracht. En nu koopt hij een klein flesje van een soortgelijke olie en brengt nog een paar druppels aan. Het heeft bijna meteen effect. De zakdoekjes kunnen bijna niet worden aangesleept:-):-). Het is altijd wel leuk om over een locale markt te lopen, bij de kramen met verse en gedroogde kruiden ruikt het heerlijk en het is er een levendige boel. Na de markt gaan we naar de Citadel van Hue. Deze citadel is gesticht  in 1805 door Keizer Gai Long en staat sinds 1993 op de werelderfgoedlijst. De architectuur van de citadel is en mooie combinatie van Franse en Chinese invloeden. Het complex is ca. 9 vierkante km groot. Ondanks dat er ook veel ruines staan, is de rijkdom van weleer nog erg zichtbaar. Momenteel is men flink aan het renoveren en kan eea. mede door de vele foto's die door de Fransen zijn gemaakt in de originele staat worden hersteld. We gaan via de Ngo Poort de citadel binnen. Aansluitend bezichtigen wij het Thai Hoapaleis, het Keizerlijk Theater, het paleis van de grootmoeder en het paleis van de moeder van de keizer. Het Thai Hoapaleis is het hoofdpaleis van de Nguyendynastie en het ziet er prachtig uit. Helaas mag er in de paleizenniet gefotografeerde worden. Het theater dateert uit 1826 is te herkennen aan het pagodeachtig gewelfde dak. Het interieur is erg rood allemaal. Wanneer we de citadel verlaten, is het tijd om te lunchen. Blijkbaar is het eten in dit deel van Vietnam erg verschillend van de overige delen in Vietnam, dus Mr. Nam brengt ons naar een goed restaurant waar ze 'Europees' koken. Het zijn allemaal wel aziatische gerechten, maar onze maagjes schijnen dit beter te verdragen dan het hele pittige locale voedsel. Zodoende komen wij bij de Tropical Garden terecht. Het is daar heerlijk toeven op het weelderig begroeide terras. En het eten is fantastisch. Echt een aanrader, dus wanneer je in de buurt bent........:-):-) Na de lunch staan nog twee keizerlijke tombes op het programma. Als eerste gaan we naar de Tombe van Khai Dinh. Kai Dinh was de voorlaatste Nguyenkeizer, heeft dus in de citadel gewoond, en de laatste keizer die in Hue een tombe kreeg. Ook de bouwstijl van dit mausoleum is een mix van Franse en Vietnamese architectuur. Het mausoleum is tegen een heuvel gebouwd en bereikbaar via drie vrij stijle trappen. Kai Dinh is in 1925  overleden en bij zijn tombe staan nog steeds de bloemenkransen die men destijds voor zijn begrafenis heeft neergezet. Uiteraard niet meer zo fris en kleurig als destijds, maar je krijgt er een aardig beeld bij. Het bouwwerk is in ieder geval erg indrukwekkend. Als laatste bezoeken we de tombe van Tu Duc. Velen vinden dit de mooiste tombe van Vietnam, hij heeft inderdaad wel wat. Tu Duc heeft deze timbe zelf ontworpen en bestaat geheel uit Vietnamese architectuur. De plek waar zijn tombe staat is niet direct zijn daadwerkelijke graf. Het is namelijk niet bekend waar hij begraven ligt. Om zijn kosrbare grafgeschenken te beschermen, is iedereen die zijn begrafenis betrokken is geweest geexecuteerd. So no one knows....... We zijn lekker op tijd in het hotel terug. Kunnen we nog even relaxen voor we gaan eten. Daar wij geen zin meer hebben om naar buiten te gaan, eten we gezellig op de binnenplaats van het hotel geheel voorzien met Vietnamese live muziek. Na het eten worden de koffers weer in gereedheid gebracht voor onze volgende halte: Hoi An. En ja, de kleedjes in de lift worden per dagdeel gewisseld:-):-)......