Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

Saigon en de Mekong Delta

Het belooft een  mooie dag te worden, wanneer we ons in de ochtendspits van Saigon storten. Gisteren is er een nieuwe tunnel, de grootste in Zuid-Oost Azie, in gebruik genomen die onder Saigonrivier door gaat om beide oevers met elkaar te verbinden. Het is nog zo vers dat het verkeer er nog niet helemaal raad mee weet, maar we weten ons er doorheen te wurmen.   Voor we naar de Mekongdelta vertrekken, hebben we eerst nog twee stops in de stad, in Cholon oftewel Chinatown. Deze stops stonden eigenlijk op dag van aankomst gepland, maar de gids vond het beter om eea. vandaag te bezoeken omdat ze nu meer op de route liggen. Als eerste bezoeken we de Thien Hau Pagode ofwel Chu Ba cq de vrouwenpagode die gewijd is aan Thien Hau de godin van de zee. Deze pagode werde begin 19e eeuw door de Kantonese gemeenschap gebouwd en is een van de populairste en rijkstversierde pagodes van de stad.   Aan de muren hangen roze briefjes waarop gelovigen hun gebeden hebben geschreven. Men gelooft dat wanneer de wind de briefjes laat bewegen, de gebeden Thien Hau bereiken. Verder zijn het dak en de muren rondom rijkelijk versierd met ingewikkeld gesneden beelden en aardewerken friezen. Erg mooi en zeker een bezoekje waard.   Daarna gaan we door naar de markt - de Binh Taymarkt - waar we onze ogen wederom uitkijken en ons verbazen over de grote hoeveelheden spullen (om nog niet meteen van rotzooi te spreken;-);-) )die men er verkoopt. Deze markthal is minder toeristisch dan de Ben Thanhmarkt omdat deze markt vooral een groothandelsmarkt is. Het marktgebouw is gebouwd in 1826 en bestaat uit vier vleugels die rondom een binnenplaats met een fontein zijn gebouwd. Ook deze markt is erg kleurrijk en je kunt er van alles krijgen van handelswaar (kruiden, gedroogde haaienvinnen, gedroogde zeepaardjes, rijst in div. soorten, fruit,stoffen, kleding, schoenen etc) tot diensten (kleermakers, monteurs, etc). Gelukkig valt het qua temperatuur mee: 34 graden slechts en dat om 09.30 uur......   Dan zetten we koers richting Mekongdelta naar het stadje My Tho dat aan de noorderlijke zijarm van de Mekong ligt. Een trip van een uur anderhalf over voornamelijk een snelweg die redelijk nieuw is en dus een stuk prettiger en rustiger rijdt. Om 11.30 stappen we op de boot die ons naar de eerste stop brengt. We zijn expres wat later zodat wij de grote groepen toeristen kwijt zijn en wij dus meer op ons gemak en beter de dingen kunnen bekijken. Ik moet zeggen daar letten de laatste twee gidsen toch wel erg goed op.   Het is een tochtje van ca. 20 min. en het is genieten van de heerlijk verkoelende vaarwind want de zon levert goed werk. Onderweg zien we veel viskwekerijen waar men oa. tilapia kweekt. Verder zijn er in het gebied boerderijen waar krokodillen en king cobra's worden gekweekt voor de consumptie. Als eerste bezoeken we een klein bedrijfje dat karamelsnoepjes gemaakt van kokos maakt en verkoopt. Het inpakken is uiteraard handwerk en het is verbazingwekkend hoe snel de dames de kleine snoepjes op maat snijden en ze vervolgens in een papiertje wikkelen. En natuurlijk kun je hier echte krokodillen en slangenlederen (python) tasjes  en schoenen kopen. Is de douane op Schiphol erg blij mee.   We vervolgen de route die door een prachtig groene omgeving voert langs diverse fruitbomen als jack fruit, pomelo, mango en mangosteen. Aan het einde van het pad stappen we op een paard met wagen en rijden door het oude dorp naar de volgende stop, een fruitproeverij. Onderweg naar het fruithuisje zien we een aapje eenzaam in een kooi zitten, we staan er maar niet te lang bij stil want de mensen denken hier toch even wat anders over dat soort dingen. En het mag dan wel verboden zijn, maar in een land waar de regels aan de laars worden gelapt en waar corruptie hoogtij viert kun je natuurlijk niet verwachten dat men hier aandacht aan besteed cq er iets aan doet. En de meeste mensen leven echt in armoede dus de prioriteiten liggen ook even wat anders.   Vlak bij het fruithuisje is een uitvaart aan de gang.  De gids neemt ons mee voor een kijkje en legt ons de procedure van de uitvaart uit. Toch wel bijzonder om te zien. Dan is het tijd voor de fruithap. We krijgen eerst een heerlijk kopje thee met honing en kumquatjus. De bijen vinden die zoetigheid ook wel lekker dus het is best bedrijvig met het aan en afvliegen. Maar het is net wat de gids zegt ze hebben alleen interesse in de honing. Vervolgens krijgen we vijf bordjes fruit - altijd vijf vanwege de vijf elementen conform de Chinese filosofie! De jackfruit hadden wij nog nooit gehad en smaakt erg goed zo ook de pomelo en de ananas, die wij in zout moeten deppen. Dit vanwege de zuren die de vrucht bevat. Een rare maar smaakvolle combinatie. De papaya vinden we niet zo en de lychee-achtige vrucht was ook wel lekker maar niet super bijzonder. We krijgen nog muzikale begeleiding met een paar oude typische Mekongliedjes en stappen dan weer op een bootje dat ons door een idyllisch kanaaltje naar de boot terug brengt.   Inmiddels is het lunchtijd en brengt de boot ons naar ons lunchadres. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar een prettige 40 graden. Gelukkig hebben we een verkoelend briesje aan boord:-):-). Het restaurantje ligt verscholen aan de oever van de Mekong en we zijn de enige gasten. De rest is al weg:-):-).   We zitten heerlijk aan de waterkant met uitzicht over de Mekong te lunchen. De lunch bestaat uit een gefrituurde vis die aan tafel wordt gefileerd en vervolgens maakt de ober van rijstvellen een soort loempiaatje met verse kruiden, rijstnoedels en stukjes vis. Heerlijk. Verder worden er een paar garnalen en Vietnamese loempiaatjes (smaken weer heel anders dan we al gehad hadden) op tafel gezet. Toen eea. op was en wij dachten klaar te zijn kwam er nog een kom soep en een bordje nasi goreng op tafel. Ook deze nasi goreng was weer totaal anders van smaak dan de andere gorengs die we al gehad hebben. En als desssert een minibanaantje. Mama san had weer super haar best gedaan:-):-):-):-)   Na de lunch varen we op ons gemak terug naar de kade waar we op de boot zijn gestapt en rijden terug naar Saigon waar we om 16.30 uur weer bij het hotel zijn. Inmiddels is het gaan regenen. Hebben we in Vietnam nog niet gehad... We nemen afscheid van Mr. Trang onze gids. De chauffeur brengt ons morgen naar Phan Tiet, waar we een paar dagen van het strand gaan genieten. Inmiddels zitten we over de helft van onze vakantie, gaat echt super snel.....   Vanavond maken we nog een keer van de gelegenheid gebruik om bij Bobby Chinn te gaan eten. Het zal immers wel weer een hele tijd gaan duren voor we weer een kans krijgen van zijn kookkunsten te genieten. De koffers zijn zo goed als ingepakt, zijn eigenlijk helemaal niet echt uitgepakt geweest deze vakantie. Je moet maar rond willen reizen:-):-):-)   Tja en de komende dagen zal er weinig spannends te vertellen zijn. Iedere dag een gedetailleerd verslag vanaf het strandbed zal ook weinig varierende entertainment zijn. Radiostilte zal het niet worden, maar wel even minder spectaculair en uitgebreid. In ieder geval tot in Cambodja......

Queen

Marco en Tamara, een welverdiende schrijfpauze. Elke ochtend hobbel ik naar onze werktafel om de emailbox te checken op jullie mails en foto's. Ik zal de reisjournaliste en de fotograaf even moeten missen. Het zij zo. Liefs, Q

paula

Een geweldig reisverslag, volgens mij heb je een verborgen talent, Tamara! Geniet nog even van jullie rust, zon en zee!! Tot Gauw Marco!! (sorry)

Diane

Leuk verslag weer. Hoop toch ook mee te mogen genieten van jullie strandavonturen. Kunnen jullie niet maken om ons dat te onthouden. En natuurlijk foto s,

Alex

Ziet er allemaal top uit! Nu lekker relaxen op het strand. troost je hier is het 3 graden en mistig.

Veel plezier nog en tot snel,

Groetjes
Alex

Marleen

Prachtige verhalen, prachtige foto's.
Je krijgt een goede indruk van wat jullie allemaal beleven!
En even bijkomen na deze drukke weken is ook niet verkeerd, dus geniet van zon, zee, strand en de rust.

Groet,
Marleen

Nancy

Mooi geschreven verhalen weer. Ik beleef alles met jullie mee ;-)