Tamara en Marco's rondreis Singapore, Vietnam en Cambodja 2011

The end

En dan is zomaar opeens de laatste dag van de vakantie aangebroken. Time flies when you are having fun....en lijkt idd het is voorbij gevlogen.   We slapen uit, althans dat was het plan. Niet dat we nu voor dag en dauw zijn opgestaan, maar we waren er toch redelijk vroeg bij. Aangezien we pas om drie uur 's middags worden opgehaald, hebben we nog flink wat tijd waar we iets mee kunnen doen. Gelukkig mogen we de hotelkamer wat langer houden, dus we kunnen redelijk op ons gemak doen. In de buurt van ons hotel zijn wat winkeltjes en wellicht vinden we nog iets voor thuis op de kast. Over het weer mogen we klagen, wederom een graad of 33 in de zon en dat om 09.00 uur. Uiteindelijk gaan we met de tuk tuk naar de Russische markt en vinden op de valreep nog een opiumpijp naar onze gading. Is het toch niet voor niks geweest. Vervolgens pikken we nog een terrasje in de buurt van het koninklijk paleis voor een kop cappucino en latte. Er loopt een zwerfkatje rond die het voorzien heeft op de offers die men in het offerhuisje heeft neergezet. Ze gaat heel voorzichtig te werk, maar als ze in de boom zit en nog es goed kijkt, zit er blijkbaar toch niks van haar gading bij. En weg was ze weer. Grappig om te zien dat de beestjes weten dat er bij een offerhuisje wat te halen valt.   Terug in het hotel pakken we de koffers goed in en na een laatste check gaan we naar beneden zodat we nog wat kunnen lunchen voor we vertrekken. De transfer naar het hotel is zo gepiept. Het inchecken was wat lastig. De steward was pas in dienst en kreeg het niet helemaal voor elkaar om onze koffers door te labelen van Singapore naar Londen en door naar Amsterdam. In eerste instantie had hij Singapore - Amsterdam. Maar goed dat we nog even de bagagelabels checkten. Enfin, na 25 min was het dan toch geregeld. Nou maar hopen dat het ook allemaal aankomt;-).   Het blijkt dat wij qua weer heel veel geluk hebben gehad. In Singapore mooi weer, op een half uurtje regen na. Vietnam van A tot Z mooi weer en in Cambodja idem. In Hanoi is het weer kort na ons vertrek betrokken en op Reismee zie ik een verhaal van een stel dat in Hue is en daar regent het. Nou blijkt dat onze vlucht naar Singapore een uur vertragig heeft, want in Singapore is het weer dusdanig dat er naar een runway gebruikt kan worden oftewel onze vlucht is daar al met vertraging vertrokken.   In Singapore blijkt het idd. flink te regenen, maar wij zitten hoog en droog binnen. Uiteindelijk vertrekken we ook in Singapore met bijna een uur vertraging omdzt er nog war passagiers iets verlaat aankomen en met onze vlucht mee moeten. Voor ons loopt het al tegen middernacht, maar we proberen nog even wakker te blijven wat ook lukt tot ca 20.00 uur CET, dan gaat toch wel echt het lampje uit. Allebei hebben we goed geslapen toch wel een uurtje of zes/zeven, dus wij gaan de dag wel doorkomen. Hopelijk halen we de aansluitingop LHR anders moeten we ons daar maar zien te vermaken tot de volgende vlucht. Uiteindelijk blijkt dat wij door het slechte weer niet tijdig kunnen landen en we 25 min. moeten cirkelen voor de landing ingezet kan worden. En dan moeten we ook nog snel van terminal 3 naar terminal 5 waar we uiteindelijk met de transferbus aankomen op het moment dat onze vlucht vertrekt. We zien hem bij wijze van spreke voor onze neus vertrekken. Helaas blijkt de eerstvolgende vlucht vol en hebben we geluk dat we nog een stoel op de vlucht van 11.40 krijgen. We zullen dus pas om 1400 op Schiphol aankomen ipv. 9.40 uur. Dan nemen we maar een starbucksje en zien wel hoe we de tijd doorkomen, komt uiteindelijk altijd goed:-):-)   Vietnam en Cambodja twee verschillende landen en toch ook overeenkomsten. Het zijn arme landen waar zeker in Vietnam het verschil rijk-arm heel erg groot is. Toch zijn de mensen vriendelijk en uiteraard in de toeristische plaatsen proberen ze geld te verdienen cq af te troggelen. Dat weet je maar toch ben je er op een gegeven moment helemaal klaar mee en moet ik toch wel heel erg moeite doen nog vriendelijk te blijven, want op een of andere manier vliegen ze altijd naar mij toe......zo vermoeiend.....:-):-):-) Een verschil is toch wel duidelijk en dat is dat men in Vietnam over het algemeen heel slecht Engels spreekt. De gidsen doen het wel goed, maar het personeel in de restaurants of in de hotels zijn toch minder goed thuis in de taal en dat is nog wel es lastig dan wel irritant bijv. wanneer je allebei hetzelfde hoofdgerecht bestelt en uiteindelijk maar een uitgeserveerd krijgt omdat ze het gewoon niet gesnapt hebben. Of ze kijken je heel vreemd aan dat je twee glazen wijn bestelt, ook al zit je met twee aan tafel. En het maakt niet uit of je nou voor allebei bestelt of ieder voor zich. Ook worden woorden vaak anders uitgesproken dan wel half en moet je goed luisteren wat er bedoeld wordt, want als iemand het over teese heeft en cheese blijkt te bedoelen dan duurt het wel even voor je duidelijk is wat er wordt bedoeld. Aan de andere kant ben je er op een gegeven  moment ook wel alert op en vallen de Dongs wat sneller, maar het blijft soms lastig.   Een supergave en erg indrukwekkende vakantie zit erop. Iedereen die onze avonturen vanaf thuis hebben meebeleefd bedankt. Voor ons de eerste keer een reisblog op deze wijze, maar zeker niet de laatste keer. Bedankt voor jullie leuke reacties, voor ons net zo verslavend als onze verhalen voor jullie.   Tot de volgende reis.:-):-):-):-):-):-)

Queen

Tamara en Marco, fijn dat jullie veilig thuis zijn. De terugkomst was al een verhaal apart. Jullie blijven positief. Ik heb vanaf mijn computer genoten van jullie verhalen. Ik ga alles opslaan op een schijf.
Dankjewel voor alle informatie. Geniet na van alle indrukken en welkom terug in het gewone leven.
Liefs, Q

Paula

Jullie bedankt voor het meegenieten van jullie reis!!!!!!
Ik heb met plezier jullie mooie verhalen gelezen.
Je hebt het geweldig weergegeven, Tamara, Ik weet dat er erg veel tijd in gaat zitten om het op deze manier te doen, applaus!!! En de foto's zijn prachtig!!
Het zal wel weer wennen zijn om terug te zijn.

Toni von Vignau

Hartelijk dank voor het "meereizen", we hebben er van genoten. Fijn dat jullie weer heelhuids, tevreden en voldaan terug zijn!

Lidy

Hoi,

Marco en Tamara.
Ik heb hartelijk genoeten van jullie reisverhaal en foto's. Enorm leuk om jullie zo te volgen. Volens mij is alles super verlopen en hebben jullie het enorm naar jullie zin gehad.
Marco ik zie je snel weer. Groetjes Lidy

Sandra

Marco & Tamara,
Net nog efkes de laatste dagen van jullie vakantiebelefenissen doorgelezen en de laatste mooie foto's bekeken. Jeetje, die vier weken, nu alweer voorbij!
Het is uiteindelijk ook altijd wel weer fijn om thuis te komen. Dan besef je weer hoeveel vrijheid, luxe en rijkdom wij toch maar hebben.
Marco tot ziens, tot snel. Tamara bedankt voor jouw leuke, interessante, mooie verhalen en foto's van jullie vakantie. Ik heb ervan genoten :-)) ;-))